maandag 14 juli 2008

Calimero in Hooglede

Vrijdag 11 juli organiseerde het Gemeentelijk Feestcomité samen met Davidsfonds Hooglede de jaarlijkse 11 juli viering (die vanaf nu jaarlijks afwisselend in Hooglede en Gits zal plaats vinden).

Ik ben naar de viering geweest als Hoogledenaar, niet als notoir flamingant. De hele heisa rond BHV interesseert me eerlijk gezegd geen moer. En de daaraan gekoppelde kleinzerigheid van sommigen ergert mij wel. Dit wil niet zeggen dat ik tegen een staatshervorming ben. Het is volstrekt normaal dat er bepaalde bevoegdheden naar de regio’s worden overgeheveld. Studies hebben aangewezen dat dit het bestuur inzake die betreffende bevoegdheden zou versterken.

Gastspreker was Chris Michel, journalist en lid van de Gravensteengroep (een groep BV’s die zich outen als flaminganten). Ik vond zijn betoog allerminst geslaagd. Hij was de verpersoonlijking van de bovengenoemde kleinzerigheid alsof de Vlaamse calimero vrijdag in Hooglede was. Wat interesseert het mij dat er in Spaanse telefooncellen een Frans woordje uitleg staat als je onder Bélgica kijkt. Die man is dus daarom naar consulaten, ambassades e.d. getrokken om dit aan te kaarten! En wat een euforie moet de man gekend hebben wanneer hij op een verloren maandag in een Spaanse krant het woord Vlaams las wanneer het ging om kunstwerken van onze schilders …
Jammer voor de Vlaamse zaak, maar als die man met zijn negatief discours twijfelaars moet overtuigen, zal hij er weinig van terecht brengen. Ik heb geen enkele positieve noot gehoord. Geen enkele keer vertelde hij waarom BHV moet splitsen, waarom Vlaanderen beter alleen af is. Iedereen zal beamen dat je beter mensen overtuigt met positieve argumenten, ipv te janken over hoe slecht de anderen wel zijn. Volgend jaar beter!

De zitting werd afgesloten met het zingen van de Vlaamse Leeuw.